سفارش تبلیغ
صبا ویژن
(پنج شنبه 103 فروردین 9 ساعت 2:35 عصر )
هان! مبادا کسی که نمی داند، از فرا گرفتن شرم بدارد ؛ چرا که ارزش هرانسان، چیزی است که می داند . [امام علی علیه السلام]

پایگاه اطلاع رسانی مباشری

Powerd by: Parsiblog ® team. ©2006

درمان بیماری ناشی از ویروس کرونادر طب اسلامی

1. مصرف 15 یا 21عدد سیاه دانه همراه یک قاشق عسل هر صبح ( بهترین داروی پیشگیری هم می باشند)

2.مصرف داروی امام کاظم (ع) (برای پیشگیری در هرماه بمدت سه روز، هر روز سه نوبت یک قاشق مرباخوری- در هنگام بیماری هروز سه نوبت تا زمان بهبودی)

2. مرکب 4: برای درمان تب و لرز (صبح و شب قبل از غذا به اندازه یک فندق همرا آب ولرم)

3. بنفشه کنجدی و بنفشه زیتونی( روزی دونوبت در هر سوراخ بینی یک قطره به پشت خوابیده و زیر گردن خود یک پشتی قرار دهید و سر را به نحوی بالا بگیرید تا روغن به حلق وارد نشود)

4. جامع امام رضا (ع) همراه آب رازیانه(روزانه یک لیوانه آب جوشانده رازیانه به همرا یک گندم جامع)

5. مصرف سوپ گندم و جو همراه با شلغم

6. در صورت وجود اسهال، مصرف جامع امام رضا (ع) همراه با آب برگ مورد

7. مصرف شیر و ادرار شتر ماده بیابانچر در صورت تنگی نفس و مشکلات تنفسی

8. شستشوی مرتب دست و صورت با آب و مایع صابون و مصرف روزانه مایعات گرم و میوه

9. قرنطینه فرد بیمار ، استراحت و مصرف داروهای مورد نیاز

توجه به این نکته لازم است که بیماری کرونا در افرادی که سابقه مشکلاتی مانند تنگی نفس, ذات الریه و بیماری های ضعیف کننده سیستم ایمنی بدن دارند ، خطرناک است والا در مورد افراد عادی درمانش مانند سرماخوردگی ساده است و خطرناک نیست



  • کلمات کلیدی :
  • » موسی مباشری
    »» نظرات دیگران ( نظر)

    عینک های آفتابی

    نور آفتاب علاوه بر اشعه خیره کننده دارای اشعه نامرئی ، اشعه مادون قرمز و اشعه فرابنفش UVA.UVB,UVC)) نیز می‌باشد. اشعه‌های UVA و UVB که در روزهای آفتابی و روزهای برفی ( در زمین پوشیده از برف به مقدار زیاد) وجود دارد به قسمتهای مختلف چشم مثل قرنیه، عدسی ، شبکیه می‏تواند آسیب برساند. مثلاً افرادیکه در کوهستان پوشیده از برف بدون عینک آفتابی مناسب راهپیمایی می‌کنند احتمال ایجاد زخم قرنیه در ایشان زیاد است. همچنین اشعه UV خورشید در طولانی مدت می‌تواند شروع کاتاراکت را جلو بیاندازد. بنابراین افرادیکه برای مدت طولانی در معرض تابش نور آفتاب یا زمین پوشیده از برف قرار دارند باید حتماً از عینکهای آفتابی مناسب استفاده کنند.
    عینک‌های آفتابی معمولی ( استاندارد) درصد کمی از نور خیره کننده را از خود عبور می‌دهند و این مسئله باعث آرامش چشم‌ها می‌گردد و طبیعتاً خستگی چشمی کمتر خواهد بود. بهترین رنگ برای عینکهای آفتابی رنگ خاکستری است که رنگ اشیاء و محیط اطراف را تغییر نمی‌دهد.
    در عینکهای آفتابی علاوه بر اینکه از شدت نور وارد به چشم کاسته می‌شود، شیشه‌های عینک باید غیر UV هم باشد. همچنین اندازه قاب باید بزرگ باشد تا از اطراف نور، زیاد مضر به چشم نرسد.
    بهترین عینکهای آفتابی، دارای شیشه‏های بزرگ ، تیره و پلاریزه هستند که جلوی خیرگی نور و اشعه UV و شعاعهای برگشتی نور را تا حد زیادی می‏گیرند . توجه داشته باشید که عینکهای آفتابی غیر استاندارد به چشم صدمه می‌زند. عینکهای آفتابی با رنگ آبی و بنفش نیز مناسب نیستند زیرا کنتراست رنگها را از بین می‌برند. بهترین رنگ خاکستری است زیرا همه طیفها را به یک میزان جذب می‏کند و سبب اختلال دید در رنگ نمی‏شود.
    برای اطمینان از کیفیت عینکهای آفتابی می‏توان از یک آزمایش ساده استفاده کرد:
    عینک آفتابی را روی شیشه فتوکرومیک در مقابل نور آفتاب قرار دهید. شیشه فتوکرومیک نباید تیره شود اگر تیره شد نشان دهنده این است که عینک آفتابی اشعه ماوراء بنفش را جذب نمی‏کند.
    نکته دیگر اینکه عینک های آفتابی نباید باعث جابه جایی تصویر شوند، و شیشه آنها نباید ‌کج و معوج باشد؛ چنین علایمی نشان‌دهنده عدم‌ ‌مرغوبیت عینک آفتابی است.اگر از داخل عدسی واز فاصله 40 سانتیمتری به اشیا نگاه کنید و آن را به حالت دورانی تکان دهید؛ در صورتی که هرگونه چرخش، جابه‌جایی و‌ ‌یا تغییر شکل در اشیاء مشاهده شود، نشان‌دهنده نامناسب بودن عدسی عینک آفتابی است‌. عینک‏های آفتابی باید از نظر ابعاد و پوشانندگی صورت طوری باشندکه لبه فوقانی آنها با انتهای ابرو مماس باشد و قسمت تحتانی آنها حداقل تا قسمت فوقانی گونه ادامه پیدا کند و همچنین، قسمت داخلی عینک باید با تیغه بینی مماس باشد‌ ‌و قسمت خارجی آن هم کاملا چشم‌ها را بپوشاند.
    ? عینک‌های فتوکرومیک:
    یک عینک فتوکرومیک به‌طور اتوماتیک در نور درخشان، تیره شده و در نور کم روشن‌تر می‌شود. در اکثر موارد تیره شدن عینک ظرف نیم دقیقه صورت می‌گیرد و حال آنکه روشن‌تر شدن آن حدود 5 دقیقه طول می‌کشد.
    از نظر رنگ نیز به‌صورت یکنواخت و یا ( 35% ، 55% ، 75% ) فتو پایین ، متوسط و بالا دربازار وجود دارند. گرچه عینک‌های فتوکرومیک ممکن است از نظر جذب اشعه ماورا بنفش عینک‌های آفتابی خوبی باشند، ولی ممکن است برای انطباق آنها با شرایط مختلف نوری به‌طور ناخواسته مدت زمانی صرف شود.
    قبل از هر چیز مطمئن شوید که عدسی عینک مورد نظر شما ساخت مناسبی داشته باشد. جهت قضاوت در مورد کیفیت عینک غیر طبی خود، به چیزی مستطیل شکل مثل موزاییک کف اتاق خود نگاه کنید. عینک را در فاصله دلخواه نگاه داشته و یک چشم خود را بپوشانید. عینک را به آهستگی و از یک سمت به سمت دیگر و سپس به بالا و پایین حرکت دهید. اگر خطوط در تمام موقعیت‌ها مستقیم به‌نظر برسند، عدسی مناسبی را انتخاب کرده‌اید. ولی اگر خطوط در هم می‌روند، خصوصاً اگر این خطوط در میدان مرکزی عدسی اینگونه به‌نظر می‌رسند، عینک دیگری را امتحان کنید.
    ? عینک‌های ضد ضربه:
    هیچ لنزی نشکن نیست، ولی احتمال شکستن عدسی‌های پلاستیکی بعد از برخورد یک توپ یا سنگ، نسبت به عدسی‌های شیشه‌ای کمتر است. جنس عدسی اکثر عینک‌های آفتابی غیرطبی پلاستیک است. پلاستیک پلی‌کربنات 39-CR که در بسیاری از عینک‌های ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد، گرچه محکم است ولی در اثر استفاده غیر صحیح خش برمی‏دارد. چنانچه قرار است عدسی از این جنس خریداری کنید حتماً عدسی را انتخاب کنید که خاصیت ضدخش داشته باشد.
    برای انتخاب رنگ عینک بیشتر از توجه به زیبایی رنگ‌ها باید دقت کرد که در حالت عادی اغلب متخصصان چشم، رنگ دودی را مناسب ترین رنگ برای عینک آفتابی انتخاب کرده‏اند.

    تهیه و تنظیم : معصومه نظریان



  • کلمات کلیدی :
  • » موسی مباشری
    »» نظرات دیگران ( نظر)

    ضدآفتاب، کلید طلایی مراقبت از پوست

    اشعه ماورابنفش نور خورشید از لحاظ طول موج به سه طیف تقسیم می‌شود:
    1- اشعه ماورابنفش C (UVC) که طول موج بین 290-260 نانومتر دارد.
    2- اشعه ماورابنفش B(UVB) که طول موج بین 320-290 نانومتر دارد.
    3- اشعه ماورابنفش A (UVA) که طول موج بین 400-320 نانومتر دارد.

    DNA سلولی ممکن است UVB را به طور مستقیم جذب کند. در این موارد طول موجی که باعث ایجاد حداکثر صدمات می‌گردد 300 نانومتر است. اگرچه UVA نیز می‌تواند صدمات مشابهی ایجاد نماید.
    UVA اثرات بیولوژیک متفاوتی نسبت به UVB ایجاد می‌نماید. نور آفتاب حاوی بیست برابر UVA نسبت به UVB می‌باشد.UVB به طور کامل در اپیدرم (لایه سطحی پوست) جذب می‌شود، در حالیکه UVA می تواند به قسمتهای عمقی تر پوست (درم) نفوذ کند و حتی می‌تواند به سلولهای در گردش خون نیز نفوذ نماید.
    شیشه‌های پنجره از ورود UVB به داخل جلوگیری می‌کنند ولی قادر به جلوگیری از نفوذ اشعه UVA به داخل نمی‌باشند. در نتیجه افرادی که برای مدتهای طولانی در اتومبیل هستند و یا خلبان‌ها از اثرات مضر این اشعه در امان نمی مانند. با توجه به خواص یاد شده برای UVA طبیعی است که اثرات پیری پوست در اثر آفتاب را به طیف UVA نسبت دهیم که قابلیت نفوذ بیشتری در عمق پوست را داراست.
    نور خورشید در عبور از محیط جو که سرشار از اکسیژن است صدمات ویژه‌ای بر پوست وارد می‌نماید. شدیدترین این صدمات سرطان‌های پوستی هستند.
    این طیف نورها می‌توانند اعمال ایمنی پوست را سرکوب نموده و سبب ایجاد سرطان پوست شوند. حدود 40% افراد نسبت به سرکوب ایمنی توسط نور خورشید مستعد هستند.
    سرکوب ایمنی که در افراد پیوند کلیوی ایجاد می‌شود، سبب می‌شود که این افراد بیشترین شیوع مرگ و میر را در اثر سرطان‌های پوست داشته باشند، این مثال اهمیت سرکوب ایمنی در ایجاد سرطان‌های پوست را خاطر نشان می‌کند.
    صدمات خفیف تر نور خورشید عبارتند از:
    چروک و پیری زودرس؛ خشکی پوست؛ پوسته‌ریزی و تغییرات رنگی پوست به صورت لکه‌های تیره تر و روشن‌تر از رنگ طبیعی پوست و اتساع عروق ظریف زیر پوست و ...
    برای ایجاد این اثرات بر پوست، اشعه ماورا بنفش موجود در نور آفتاب در رنگدانه‌های پوست که اصطلاحا کروموفور(chromophor) گفته می‌شود جذب می‌شود و یک سری از واکنشهای نوری شیمیایی (photo-chemical) را ایجاد می‌نماید که منجر به پیری یا سرطانهای پوست می‌گردد. این واکنشها تغییراتی در ژنهای DNA (دزکسی نوکلئیک اسید که ملکول وراثتی سلولهاست) ایجاد می‌نماید و در نتیجه این اسید‌های نوکلیئیک اکسیده می‌گردند. در نتیجه فرآورده‌های ناشی از این عمل اکسیداتیو در بافت، پیری بافت ایجاد می‌شود.
    مکانیسم دفاعی بدن برای مقابله با این صدمات، استفاده از آنزیمهای طبیعی موجود درون سلولهاست که باعث خنثی کردن عمل اکسیداسیون می‌شوند.
    عواملی که سبب غلبه بر این مکانیسم دفاعی شده و موجب ایجاد پیری زودرس می‌شوند عبارتند از تماس بیش از اندازه با نور خورشید؛ کشیدن سیگار و آلودگی هوا.
    •حفاظت از پوست در برابر صدمه خورشیدی
    کلید طلایی مراقبت از پوست،ضد آفتاب‌ها می‌باشند. درجه حمایتی ضد آفتاب‌ها بر روی آنها با حروف SPF مشخص شده است. SPF حقیقی هر ضد آفتاب در صورتی اعمال می‌شود که به میزان 2 میلی گرم برای هر سانتی‌متر مربع از پوست استفاده شود.
    مطالعات در کشورهای غربی نشان داده‌اند که میزان استفاده در این کشورها به طور متوسط فقط 5/0 میلی گرم به ازای هر سانتی‌متر مربع از پوست می‌باشد که با این میزان مصرف درجه حمایتی SPF عددی حدود 3 خواهد بود. پس اولین نکته عملی از این تحقیق استفاده از ضدآفتاب‌ها به اندازه کافی به صورت لایه‌ای است که تمام سطح پوست را بپوشاند.
    از طرفی مصرف ضدآفتاب‌ها نباید سبب ایجاد احساس ایمنی کاذب گردد چون این احساس باعث می‌شود که فرد به مدت طولانی در معرض نور مسقیم قرار گیرد. با توجه به این نکته که هیچ ضد آفتابی حمایت کامل در برابر تمام اشعه‌های مضر را ایجاد نمی‌نماید استفاده از سایبانها یا نقاب به همراه ضد آفتاب توصیه می‌گردد. در برخی موارد ترکیبات موجود در ضدآفتاب‌ها در مقابل نور تبدیل به رادیکالهای آزاد شده، در پوست جذب می‌شوند و اثرات مخربی ایجاد می‌نمایند.
    عدد SPF به میزان حمایتی در برابر UVB دلالت دارد و استفاده از SPF بالاتر از 15 توصیه می‌شود. برای بیماران با پوست سفید استفاده از SPF بالاتر از 30 ضروری است.
    ضدآفتاب‌ها را به مقدار کافی و دفعات مکرر در روز استفاده نمایید. ضدآفتاب‌هایی که پوست را در مقابل UVA حمایت می‌کنند بر روی آنها علامت UVB+UVA را ثبت نموده‌اند یا از لغت وسیع‌الطیف Broadspectrum استفاده نموده‌اند.
    فرآورده‌های مقاوم در برابر آب برای شناگران در فضای باز لازم است این مواد به مدت 80-40 دقیقه در آب دوام دارند.
    در محل‌های مرطوب و روزهای ابری به دفعات از ضدآفتاب استفاده نمایید.
    با وجود استفاده از ضدآفتاب حتی المقدور در روزهای تابستانی در فاصله 11 صبح تا 3 بعد از ظهر از خانه خارج نشوید.
    به غیر از مواد شمیایی موجود در ضد آفتاب‌ها که از اثرات مضر اشعه ماورا بنفش جلوگیری می‌نمایند، استفاده موضعی از ویتامین‌های Eو C؛ سلینیوم، روی و فرآورده‌های پولی فنل موجود در چای سبز در ترکیب ضدآفتابها سبب کارآیی بیشتر آنها و پیشگیری از اثرات مضر نور می‌شوند بنابراین به درج این موارد بر روی ضد آفتابها دقت کنید.
    در نهایت برای انتخاب نوع دقیق ضد آفتاب با پزشک خود مشورت نمایید.

    تهیه و تنظیم: دکتر فرانک احسانی متخصص پوست و مو و



  • کلمات کلیدی :
  • » موسی مباشری
    »» نظرات دیگران ( نظر)

    پوست

    ◊ از خستگی زیاد، کم خوابی ، استرس و عصبانیت بپرهیزید.
    ◊ از اخم کردن ، انداختن چین و چروک و کشیدن پوست صورت خودداری کنید. کوشش کنید هنگام حرف زدن و فکر کردن به عضلات صورت فشار نیاورید. مثلاً اگر هنگام نگرانی ، هیجان ، تفکر و ... عضلات چهره را به شکل خاصی تغییر داده‏اید ، به محض آن که متوجه شدید ، وضع عادی به صورت خود بدهید.
    ◊ آشامیدن 8-5 لیوان آب در طول روز باعث شفاف شدن پوست شده ، سموم را از بدن دفع می‏کند.
    ◊ از مواد غذایی سرشار از ویتامین ، غذاهای کم چرب و تازه استفاده کنید و مصرف میوه ، سبزی و لبنیات را فراموش نکنید.
    ◊ افزایش و کاهش متناوب وزن ، اثر نامطلوبی بر پوست خواهد داشت، بنابراین مراقب وزن خود باشید.
    ◊ از لوازم آرایشی کمتر استفاده کنید. مواد آرایشی مانع از فعالیتهای طبیعی پوست شده آن را رنجور و بیمار می‏کند.
    ◊ پوست را همیشه تمیز و آزاد ( بدون آرایش) بگذارید تا زنده و سالم بماند.
    ◊ اشعه ماوراء بنفش نور خورشید، موثرترین عامل در ایجاد پیری و لک‏های پوستی است. هرگز بدون استفاده از کرم‏های ضد آفتاب متناسب با نوع پوست خود و با SPF ( ضریب محافظت در برابر آفتاب ) بالای 15 در معرض تابش نور آفتاب قرار نگیرید، زیرا باعث ایجاد مشکلات پوستی از جمله خشکی پوست ، سوختگی و سرطان پوست می‏شود.
    ◊ هر نوع ضدآفتاب با هر SPF یا عیاری بیشتر از سه ساعت روی پوست موثر نیست و باید بعد از 3 ساعت مجدداً استفاده شود.
    ◊ بیشترین مقدار اشعه خورشید در فاصله زمانی 10 صبح تا 3 بعدازظهر به زمین می‏رسد. بهتر است در این فاصله زمانی از قرار گرفتن مستقیم در برابر اشعه آفتاب خودداری کنید.
    ◊ همواره آگاه باشید که حتی قوی ترین ضد آفتاب‏ها هم نمی‏تواند شما را به طور کامل از تشعشات مضر نور خورشید محافظت نماید بنابراین استفاده از پوشش‏هایی مانند کلاه ، لباسهای آستین دار و دستکش به حفاظت بیشتر شما کمک می‏کند.
    ◊ اگر از داشتن پوستی چرب رنج می‏برید هرگز بدون مشورت با پزشک یا متخصص پوست از هر صابونی برای شستن صورت خود استفاده نکنید زیرا صابون‏هایی که مواد قلیایی بالایی دارند می‏توانند سبب آسیب شدید پوستی شوند.
    ◊ گرد و غبار و دودی که در پایان روز روی پوست می‏نشیند را هر شب با کمک مواد پاک کننده توصیه شده کاملاً تمیز کرده ، به وسیله یک کرم مرطوب کننده مناسب لطافت را به پوست خود برگردانید.
    ◊ در صورت بروز هرگونه تغییر در شکل و قوام پوست و خال‏های پوستی ، بلافاصله به متخصص پوست مراجعه کنید.
    ◊ اگر سن شما به مرز 30 سالگی نزدیک می‏شود، برای جلوگیری از پیدایش تغییرات سنی غیرقابل برگشت، حتماً از کرم‏های مناسب و حافظ قوام پوست صورت و دور چشم و لب استفاده کنید.
    ◊ فقط از محصولات آرایشی _ بهداشتی شناخته شده و معتبر استفاده کنید و به هنگام مصرف فرآورده‏های بهداشتی _ آرایشی، با پوست خود به ملایمت رفتار کنید ، به خصوص پوست منطقه چشم که آسیب پذیر است.
    ◊ در صورتی که در هنگام مصرف فرآورده‏ای ، پوست دچار حساسیت و خارش می‏شود، مصرف آن را متوقف نموده، فرآورده ملایم‏تری ( با توصیه پزشک) استفاه نمایید.
    ◊ هرگز بدون شستن آرایش صورت به رختخواب نروید، زیرا خوابیدن با صورت آرایش کرده، علاوه بر فشار بر پوست و پیری زودرس سبب پف آلود نمودن پوست صورت در صبح روز بعد نیز می‏شود.
    ◊ بعد از تعریق و انجام فعالیت‏های ورزشی حتماً استحمام کنید، تا چربی، مواد سمی و دفعی ناشی از تعریق پوست شسته شوند و سپس از یک مرطوب کننده مناسب برای بازگرداندن رطوبت به پوست استفاده کنید، در صورتی که پوست شما خشک است، بهتر است از کرم‏های چرب کننده نیز استفاده نمایید.
    ◊ برای انجام اعمال جراحی و زیبایی، به پزشک متخصص مراجعه کنید و از مراجعه به افراد غیر متخصص بپرهیزید زیرا برخی عوارض دست کاری‏های نابجای پوست غیرقابل درمان است.



  • کلمات کلیدی :
  • » موسی مباشری
    »» نظرات دیگران ( نظر)

    بهداشت ورزشکار

    1. نظافت بدن- معمولاً بدنبال هر فعالیت ورزشی که با صرف انرژی فراوان همراه است بدن عرق می‌کند. همین نکته استحمام به موقع ورزشکاران را ضروری می‌سازد.
    2. بهتر است لباسهای زیر که مستقیماً با بدن تماس دارند از جنس پنبه و سفید رنگ باشند و تا حد امکان از لباسهای رنگی و دارای الیاف مصنوعی به عنوان لباس زیر استفاده نشود. لباسهای زیر را باید زود به زود عوض کرد.
    3. به هنگام ورزش باید از لباس کم و مناسب و کفش فاقد پاشنه بلند استفاده نمود.
    4. ورزش حتی الامکان باید در هوای آزاد صورت گیرد.
    5. استفاده کافی از ظرفیت تنفسی یعنی تنفس عمیق و کافی ضروری است برای این عمل نیز باز بودن و پاکیزه بودن مجاری تنفسی فوقانی لازم است.
    6. در فصل گرما ورزش ملایم‌تر و در فصل سرما ورزش بیشتر و شدیدتر مناسب است.
    7. از فعالیتهای ورزشی سنگین بطور ناگهانی باید اجتناب نمود. توصیه می‌شود فعالیتهای ورزشی را از مقدار کم و نسبتاً سبک شروع نموده و بتدریج مقدار و شدت آنرا افزایش دهید.
    8. ورزش کردن بی‌مقدمه و با شکم گرسنه صلاح نیست همچنین ورزش به فاصله کمتر از 2 ساعت پس از صرف غذا نباید صورت گیرد.
    9. نوع ورزش را باید به تناسب سن و جنس انتخاب کرد.
    10. ورزش نباید بعد از یک فعالیت جسمی یا فکری سنگین صورت گیرد.
    11. بعد از ورزش در حالیکه بدن عرق دارد نباید در معرض جریان هوا قرار گیرید.
    12. ورزشکار باید مایعات کافی حتی به هنگام ورزش دریافت کند.
    13. نوشیدن آب و مایعات بسیار سرد در شرایطی که بدن به شدت در حال فعالیت است صحیح نمی‌باشد.

    منبع: اصفهانی، محمد مهدی. آیین تندرستی. چاپ ششم. انتشارات تندیس. 1385



  • کلمات کلیدی :
  • » موسی مباشری
    »» نظرات دیگران ( نظر)

    بهداشت شنا

    شنا یکی از پرطرفدارترین ورزش‏ها در میان مردم است به طوری که در فصل تابستان هر ساله میلیون‏ها نفر از مردم برای داشتن تفریحات آبی و پرکردن اوقات فراغت خود به مکانهایی از قبیل : استخرهای شنا ، پارک‏های آبی، حوضچه‏های آبگرم، برکه‏ها، رودخانه ها و ... می‏روند.
    در طی قرون گذشته استفاده از سیستم‏های مدرن ضدعفونی در استخرها و بهسازی محیط دریاچه‏ها ، رودخانه‏ها و اقیانوسها سبب بهبود کیفیت این محیط‏ها شده است ولی با این وجود در طی دهه گذشته آمار شیوع بیماری‏های ناشی از شنا به دلایل مختلفی چون : ازدیاد جمعیت، افزایش علاقه مردم به شنا، آلودگی‏های زیست محیطی ، آلودگی هوا، استفاده بی رویه از کرم ها و لوازم بهداشتی _ آرایشی، بی توجهی به نظافت شخصی، سهل انگاری برخی مسئولین مراکز تفریحی _ ورزشی در رعایت نکات بهداشتی و ... افزایش داشته است.
    ? بیماری‏های ناشی از تفریحات آبی
    بیماری‏های ناشی از تفریحات آبی ، بیماری‏هایی هستند که از راههای فرو بردن، استنشاق یا تماس با آبهای آلوده استخرهای شنا، چشمه‏های آب معدنی ، رودخانه‏ها و ... شیوع پیدا می‏کنند.
    اسهال معمول‏ترین بیماری ناشی از تفریحات آبی است که گزارش شده است. اسهال بیماری است که می تواند توسط میکروبهایی از قبیل کریپتوسپوریدیوم* ، ژیاردیا ، شیگلا و Ecoli ایجاد شود.
    مدفوع افراد مبتلا به بیماری اسهال ، محتوی میلیون ها میکروب است. بنابراین شنا کردن در هنگام ابتلا به بیماری اسهال به سهولت می‏تواند آب استخرها را آلوده کند.
    سایر بیماریها از قبیل بیماریهای چشم، گوش و حلق و بینی، پوست ( به ویژه انواع قارچ‏ها و حساسیت‏های پوستی که بیشتر از سایر امراض در استخرها ، شناگران را تهدید می‏‏نماید) و عفونت‏های تنفسی، از طریق میکروبهایی ایجاد می‏شوند که به طور طبیعی در محیط ( آب و خاک ) زیست می‏کنند چنانچه گندزدایی ( ضدعفونی) در یک سطح قابل قبول حفظ نشود، این میکروبها می‏توانند در تمام نقاط افزایش پیدا کرده و هنگامی که شناگران در تماس با آب آلوده باشند سبب بروز بیماری می‏شوند.
    به منظور از بین بردن بعضی از میکروبها از قبیل کریپتوسپوریدیوم که حتی در شرایط گندزدایی دقیق و صحیح استخر، برای روزها زنده می‏مانند ، لازم است کلرینه طولانی مدت انجام شود.
    این مطلب بیان‏گر این نکته است که بدون کمک و همکاری شناگران حتی در استخرهای خوب حفاظت شده بیماری می‏تواند شیوع پیدا کند.
    ? چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‏های ناشی از تفریحات آبی هستند؟
    کودکان، زنان باردار و افرادی که دچار نقص در سیستم ایمنی بدن هستند. ( افراد مبتلا به ایدز ، افرادی دارای پیوند عضو، افراد تحت شیمی درمانی) ، چنانچه دچار عفونت شوند رنج بیشتری از یک بیماری جدی خواهند برد.
    ? راههای پیشگیری و کنترل
    براساس نظر متخصصان مرکز بهداشت و کنترل بیماریها (CDC) استفاده از ضدعفونی کننده‏های مناسب و نگهداری کلر آب در حد استاندارد ، تعویض مکرر آب استخرها توسط مسئولین مراکز تفریحی _ ورزشی و رعایت بهداشت فردی توسط شناگرها از مهم ترین راههای کنترل و پیشگیری از گسترش بیماری‏های ناشی از شنا است.
    ? شما می‏توانید با رعایت چند نکته از این ورزش مفرح لذت ببرید:
    ◊ استخرهای خلوت و مطمئن را برای شنا برگزینید.
    ◊ از تماس پوست چرب ناشی از مصرف لوازم آرایشی یا کرم های مورد استفاده ویژه این فصل با آب استخر که حاوی کلر است جداً بپرهیزید چرا که این مساله باعث ایجاد حساسیت پوستی می شود.
    ◊ دوش گرفتن پیش از ورود به استخر، سونا یا جکوزی بهترین و آسان ترین شیوه کاهش و جلوگیری از آلودگی آب استخر است. بنابراین پیش از ورود به استخر، سونا، جکوزی و ... دوش بگیرید.
    ◊ از کلاه و عینک شنا استفاده کنید تا از آسیب به چشم و موها جلوگیری شود.
    ◊ برای پیشگیری از سرطان پوست از کرم های ضدآفتاب مناسب استفاده نمایید.
    ◊ فقط از لوازم شخصی استفاده کنید.
    ◊ پس از خروج از استخر و پیش از پوشیدن لباس ، حتماً دوش گرفته و بدن و سر را با صابون و شامپو بشویید تا کلر روی پوست بدن و موها باقی نماند.
    ◊ اگر به بیماری پوستی ، ناراحتی گوش و ... دچار هستید به هیچ وجه به استخر نروید تا بیماری شما به دیگران منتقل نشده و روند بهبودی شما نیز کند نشود.
    ◊ برای پیشگیری از گسترش بیماری‏های عفونی در صورت داشتن تب یا یک بیماری عفونی جدی مانند علایم اسهال، سرماخوردگی و .. باید از فعالیتهای ورزشی جمعی به ویژه شنا در استخرها خودداری کنید.

    « تهیه و تنظیم : میترا شادمان »



  • کلمات کلیدی :
  • » موسی مباشری
    »» نظرات دیگران ( نظر)

    نخ دندان

    استفاده از نخ دندان، بخش ضروری و مهمی در امر تمیز کردن دندانها و شیارهای لثه‏ای بشمار می‏آید، زیرا پلاک میکروبی را بطور موثری از سطوح بین دندانی و لثه‏ها بر می‏دارد. اغلب بیماریهای پریودنتال از این نواحی آغاز می‏شوند.
    اگر نخ کشیدن برای شما مشکل است، می‏توانید از انواع نخ نگاهدارنده، جهت این امر استفاده نمود.
    ◊ جهت نخ کشیدن دندانها، حتماً می‏بایست از نخ مخصوص دندان استفاده کرد و از بکار بردن نخ‏های دیگر از قبیل نخ قرقره و ... اجتناب نمایید.
    ? روش صحیح استفاده از نخ دندان
    1) حدود 20-15 سانتی متر از نخ مخصوص تمیز کردن دندان را بریده و آن را بدور انگشتان میانی هر دو دست خود بپیچانید. طوری که حدود 3-2 سانتی متر از نخ دندان بین انگشتان شصت و اشاره باقی بماند. از انگشتان شصت به طور مستقیم جهت نخ کشیدن بین دندانهای بالا استفاده نمایید.
    2) قسمتی از نخ را به طول 3-2 سانتی متر، محکم بین انگشتان خود بگیرید و جهت هدایت نخ از بین سطوح تماس دندانهای پایین از انگشتان اشاره دست استفاده کنید.
    3) به آرامی نخ را بین دندانها با استفاده از حرکات زیگ زاگی هدایت نمایید. هرگز نخ را با فشار و با یک ضربه بین دندانهای خود وارد نکنید چون این عمل موجب پاره شدن نخ، صدمه به لثه و خونریزی از لثه می‏شود. نخ دندان را در اطراف هر ناحیه از دندان به سطح آن منطبق نمایید.
    4) نخ دندان را در مقابل سطح دندان و نیز در زیر خط لثه‏ای، به سمت بالا و پایین حرکت دهید. هر دندان را با یک سمت تمیز نخ دندان نخ بکشید.



  • کلمات کلیدی :
  • » موسی مباشری
    »» نظرات دیگران ( نظر)
       1   2   3      >

    لیست کل یادداشت های سایت
    17 توصیه امام خامنه ای حفظه الله برای امر به معروف و نهی از منکر
    اقتصاد مقاومتی
    پیام قرآنی 1
    اطلاعیه ستاد توزیع عادلانه یارانهها
    نماز شب و روزجمعه
    یاس از مردم
    پیام هفته بسیج
    8 آبان؛سالروز شهادت حسین فهمیده
    وحدت
    عمامه عاریتی؟!.
    آئین تکریم
    پنجاه خصلت از خصوصیات اخلاقی پیامبر اکرم (ص)
    عیب مرا به من بگو
    حسد
    از امریکا و انگلیس واکسن نخرید
    [همه عناوین(484)][عناوین آرشیوشده]

     RSS 
     Atom 

    بازدیدهای امروز: 10  بازدید
    بازدیدهای دیروز: 9  بازدید
    مجموع بازدیدها: 468844  بازدید [ صفحه اصلی ]
    [ وضعیت من در یاهو ]
    [ پست الکترونیک ]
    [ مرکز ]
    [ درباره من ]

    » پیوندهای روزانه «
    » ===== دسته بندی یادداشت ها «
    » آرشیو یادداشت ها «
    حدیث

    سیب تم

    » اشتراک در خبرنامه «
     

    دیکشنری آنلاین

    دیکشنری آنلاین


    استخاره آنلاین با قرآن کریم
    

    سفارش تبلیغ
    صبا ویژن

    قالب میهن بلاگ