سفارش تبلیغ
صبا ویژن
(پنج شنبه 103 اردیبهشت 6 ساعت 2:7 صبح )
بی گمان در سوره حمد، کلماتی جامع ازخیر و حکمت در امور دنیا و آخرت گرد آمده است که نظیر آن رادر هیچ کجا نمی توان یافت . [امام رضا علیه السلام]

پایگاه اطلاع رسانی مباشری

Powerd by: Parsiblog ® team. ©2006

 

 

تجلی خداوند

یکى از مظاهر تجلّى خداوند نور است. خداوند خود را به نور تشبیه مى‌‌کند و مى‌‌فرماید: اَللهُ نُورُ السَّمواتِ وَ الاْرْض؛ خدا نور آسمان‌‌ها و زمین است. این نورِ وجود خداى متعال است که تجلّى کرده و خلقت آسمان‌‌ها و زمین و مخلوقات صورت گرفته است. به برکت عنایت خداوند است که عالم وجود برجاست و فیض وجود، پیوسته از جانب منبع جود، بر موجودات سرازیر است و در نتیجه پدیده‌‌ها و موجودات به حیات خود ادامه مى‌‌دهند.

آیت الله مصباح یزدی

قرآن در آینه نهج البلاغه ص42

 

اسلام و جامعه اسلامی

 اسلام می خواهد جامعه اسلامی زنده بماند، و جامعه بدون این که بر محور عدالت بچرخد و حقوق مردم در آن جامعه محفوظ باشد، باقی نمی ماند. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم در جای جای قرآن اشاره است به این که سبب هلاک اقوامی ظلم آنها بود: و ما کان ربک لیهلک القری بظلم و أهلها مصلحون خداوند مردمی را که مصلح باشند، به سبب یک ظلم هلاک نمی کند. اغلب مفسران گفته اند مقصود از این ظلم، شرک است: ان الشرک لظللم عظیم یعنی خداوند مردم را اگر از نظر روابط اجتماعی و حقوق اجتماعی عادل باشند، به سبب کفر و شرک هلاک نمی کند

 استاد مطهری

بیست گفتار، ص 93 94

 

سفارش به شش چیز

اى پسر جان من امروز تأکید می کنم ترا به شش چیز که هر یک از آن چیزها نزدیک می کند ترا بخوشنودى و رضاى خدا و دور می کند ترا از غضب و خشم خدا اوّل آنکه بپرستى خدا را و شریک قرار ندهى براى او چیزى را؛ دوّم آنکه خشنود باشى بآنچه که خدا تقدیر کرده براى تو چه محبوب تو باشد یا مکروه؛ سوّم آنکه دوست داشته باشى و دوستان خدا را و دشمن داشته باشى و دشمنان خدا را چهارم؛ آنکه دوست داشته باشى از براى مردم آنچه را که براى خود دوست میدارى و نپسندى براى مردم آنچه را که براى خود نمى‏پسندى پنجم؛ آنکه خشم خود را فرو برى و خوبى کنى با کسى که با تو بدى کرده باشد ششم؛ آنکه ترک کنى متابعت هوى و هوس را

لقمان حکیم

نزهة النواظر ،ترجمه معدن الجواهر، ص: 75

 

آزادی عقیده

می توان گفت که آزادی عقیده اگر بر اساس تفکر باشد همان آزادی تفکر بوده و قابل پذیرش است. به سخن دیگر، می توان تفاوت میان آزادی تفکر و آزادی عقیده و اقسام آزادی عقیده را بر اساس فرق میان فکر و عقیده از نگاه مطهری توضیح داد. از نظر او فرق است میان فکر و تفکر و میان عقیده. تفکر قوه ای است در انسان ناشی از عقل داشتن. انسان چون یک موجود عاقلی است، موجود متفکری است، قدرت دارد در مسائل تفکر کند... اسلام در مسئله تفکر نه تنها آزادی تفکر داده است، بلکه یکی از واجبات در اسلام تفکر است، یکی از عبادت ها در اسلام تفکر است... [اما ]عقیده البته در اصل لغت اعتقاد است. اعتقاد از ماده عقد و انعقاد و... است، بستن است، منعقد شدن است... دل بستن انسان به یک چیز دو گونه است: ممکن است مبنای اعتقاد انسان، مبنای دل بستن انسان، مبنای انقعاد روح انسان همان تفکر باشد، در این صورت عقیده اش بر مبنای تفکر است؛ ولی گاهی انسان به چیزی اعتقاد پیدا می کند و این اعتقاد بیشتر کار دل است، کار احساسات است نه کار عقل

استاد مطهری

معیار و عیار آزادی در اندیشه نقاد استاد مطهری ص94

 

محبت صادقانه

 محبت صادقانه این است که کمه حبت مخالف در آن نباشد، هر کس به هر کدام از این چهارده معصوم محبت داشته باشد، کارش تمام است. فقط شرطش این است که محبتش راست باشد

 آیت الله بهجت

نکته های ناب، ص9

 

حاکم اسلامی

حکمران بالضرورة یعنی کسی که مطابعت مشروع دارد، نه کسی که به زور خود را تحمیل کرده است، و آن کسی مطابعت مشروع دارد به دو گونه ممکن است: یکی به نحو ولایت، و دیگر به نحو وکالت. آنچه در فقه مطرح است به عنوان ولایت حاکم مطرح است.

استاد مطهری

پیرامون جمهوری اسلامی، ص 150

 

همنشینی با دانشمندان

 پسرم ! با دانشمندان ، همراهى و همنشینى کن و آنان را در خانه هایشان دیدار کن ، تا شاید به آنان شبیه بشوى و از زمره آنان گردى

لقمان حکیم

حکمت نامه لقمان ،ص271

 

مقام قضاوت و حکم

 هر سه مقام [بیان احکام، قضاوت و حکومت ]مقدس است یا خدا باید معین کرده باشد یا به طور شخصی و یا به طور کلی شرایطی برای آن ذکر کرده باشد که در این صورت باز هم خدا معین کرده است تا اینجا هیچ بحثی از نظر اصول اسلامی نیست.

استاد مطهری

اسلام و مقتضیات زمان، ج 1 ص 175

 

حسابرسی قیامت

 بدان که فردای قیامت، در مورد چند چیز مؤاخذه خواهی شد. جوانیت، که در چه راهی بکار بستی، عمرت که چگونه آن را فنا ساختی. ثروتت که از چه راهی به دست آوردی و در چه راهی صرف کردی.

لقمان حکیم

تاریخ انبیاء از آدم تا خاتم،ص208

 

جامعیت قرآن

قرآن یک مجموعه کامل از معارف بشری و علوم انسانی است که در زمینه تاریخ، حقوق، سیاست، اخلاق، تربیت، اعتقادات، احکام، جامعه شناسی و... سخن می گوید و در همه آنها دیدگاه خاص خود را ارائه کرده است و بر اندیشمندان مسلمان است که با دقت و مطالعه کافی در آن، دیدگاه قرآن را در هر یک از موضوعات نامبرده کشف کنند و در اختیار جامعه؛ به ویژه، نسل جوان قرار دهند: نسلی که در عصر حاضر با توجه به موج عظیمی که انقلاب اسلامی ایران در دنیا ایجاد کرده بیش از گذشته تشنه درک معارف اسلامی است و می خواهد دیدگاه قرآن را در زمینه های فوق و نظائر آنها بشناسد.

آیت الله مصباح یزدی

اخلاق در قرآن ج 2ص2

 

معنای عبودیت

     عبودیت یعنی این که محرک ها و حرکت های تو کنترل شده باشد. محرکی جز الله نباشد،که دیگران نسیم های بی رمقی بیش نیستند و نمی توانند عظمت ما را بچرخانند و به بازی بگیرند. و از این گذشته با این که او حرکتی را کی خواهد که مهم ترین است و ضروری ترین. عبودیت یعنی این نظارت بر محرک ها و حرکتها. و چنین عبودیتی که به دو چشمه سرشار قران و پیوند و دعا، نیاز دارد.

صفائی حائری

بشنو از نی ،ص2



  • کلمات کلیدی :
  • » موسی مباشری
    »» نظرات دیگران ( نظر)

     

    بیکاری در اسلام

    اسلام دشمن بیکاری و بیکارگی است انسان به حکم این که از جامعه بهره می برد و به حکم این که

    کار بهترین عامل سازنده فرد و اجتماع و بیکاری بزرگترین عامل فساد است باید کار مفید انجام دهد .

    استاد مطهری

    وحی و نبوت / ص 118

     

    خیمه ولایت

    بدانید [باید] به دور از هرگونه اختلاف، برای نجات اسلام خیمه ولایت را رها نکنید. خیمه، خیمه رسول الله است. اساس دشمنی جهان با جمهوری اسلامی، آتش زدن و ویران کردن این خیمه است. دور آن بچرخید. والله والله والله این خیمه اگر آسیب دید، بیت الله الحرام و مدینه حرم رسول الله و نجف، کربلا، کاظمین، سامرا و مشهد باقی نمی ماند؛ قرآن آسیب می بیند.

    سردار سلیمانی

     (وصیتنامه سردار شهید قاسم سلیمانی)

     

    مقام و جایگاه زنان

    زنان در طول تاریخ تنها مولد و زاینده مردان و پرورش دهنده جسم آنها نبوده اند بلکه الهام بخش و نیرو دهنده و مکمل مردانگی آنها نیز بوده اند .

    استاد مطهری

    آینده انقلاب اسلامی ایران ، ص 225

     

    خدای قرآن

    قرآن در پیوند انسان با خدا زیباترین بیانها را آورده است خدای قرآن برخلاف خدای فلاسفه یک موجود خشک و بی روح و بیگانه با بشر نیست ؛ خدای قرآن از رگ انسان به انسان نزدیکتر است .

    استاد مطهری

    وحی و نبوت ،ص 93

     

    گریه بر گناهان

     اگر براى کسى میسّر نیست که بگرید، لااقلّ با تلقین موضوعات حزنآور و یا تفکّر در محرومیّتهاى معنوى و اندیشه در گناهان، قلب خود را محزون سازد. اگر هم قلبش محزون نمىگردد، لااقلّ حالت گریه کننده را به خود بگیرد. اگر حزن براى کسى رخ نداد و همیشه سرمست و مغرور بود، از رحمت خداوند دور مىماند. البته چنان نیست که هر کس حالت گریه و بکاء دارد به خدا نزدیک است، زیرا ممکن است منافقین نیز بر اثر ایجاد و استمرار برخى حالات در خود این ویژگى برایشان حاصل گردد که زود محزون و گریان شوند. در مقابل، نمىتوان گفت هر که محزون نگشته گریه نمىکند، سنگ دل و از خداوند دور است.

    مصباح یزدی

    ره توشه ج 1 ،ص168

     

    جلوه های زندگی

    صحنه زندگی جلوه های مختلفی دارد در این میان آدمی در برابر احساسات و غرائز گوناگون قرار گرفته، متحیر است نمی داند چه بگوید و کجا برود؟ از فرمان عقل خویش پیروی نماید و یا امیال نفسانی و آرزوهای شهوانی خود را دنبال کند، کشمکشی عجیب در می گیرد و امواجی هولناک کشتی زندگی را به این سوی و آن سوی می کشاند، ناخدائی لازم است تا این کشتی طوفان زده را در مسیر صحیحی هدایت کند، دلیلی لازم است تا در میان این راه و بیراه راه صواب را تشخیص دهد.

    سید محمد تقی حکیم

    الهام از گفتار علی علیه السلام ص3

     

    احترام به قرآن

     

       در مورد احترام به قرآن، بیش‌‌تر آنچه که امروزه در جوامع اسلامى وجود دارد، مى‌‌توان احترام ظاهرى قرآن نامید. در حالى که قرآن کریم هرگز تنها براى این‌‌که با آداب و رسوم و احترام خاصى با آن مواجه شویم، نازل نگردیده است. قرآن فقط براى حفظ کردن و تلاوت نمودن با لحن و صوتى زیبا نیست. قرآن کتاب زندگى و پیام‌‌هاى الهى است که همگان موظفند در زندگى دنیوى خود آنها را به کار بندند، تا در دنیا و آخرت رستگار شوند، خصوصاً دست اندرکاران حکومت در جوامع اسلامى موظفند سیاست‌‌هاى کلى نظام را بر اساس رهنمودهاى این کتاب الهى تنظیم و به اجرا درآورند، تا زمینه رشد و تعالى فرهنگ قرآن براى افراد جامعه بهتر مهیا گردد و در نتیجه هدف نزول قرآن، که همان تکامل و سعادت انسان در سایه بسط قسط و عدل در روى زمین است، تحقق یابد.

    آیت الله مصباح یزدی

    قرآن در آینه نهج البلاغه ص41

     

    موفقیت در سایه تلاش

    بدیهى است هر پیروزى در گرو خواست و تلاش انسان‌‌هاست. بنابراین اگر بخواهیم هم‌‌چنان استقلال، آزادى و حکومت اسلامى خود را حفظ کنیم و در پناه خداوند متعال از هر گونه توطئه‌‌اى در امان باشیم، راهى جز بازگشت به سوى خدا و احکام نجات‌‌بخش قرآن و توبه به خاطر ناسپاسى‌‌ها و بى‌‌حرمتى‌‌هایى که از سوى بعضى غربزده‌‌ها نسبت به ارزش‌‌هاى دینى روا داشته شده است، وجود ندارد.

    آیت الله مصباح یزدی

    قرآن در آینه نهج البلاغه ص25

     

    شش چیز محتاج شش چیز

    پسرم شش چیز محتاج بشش چیز است اوّل نیکو تکلّم کردن محتاج است بقبول کردن کلام یعنى اگر مستمع کلام متکلّم را استماع کرد و قبول نمود متکلّم میتواند خوب سخن بگوید و الّا توقّع سخن از او نباید داشت چنانچه گفته شده مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد دوّم حسب محتاج است بأدب پس بى‏ادبان را حسب و نسبى نیست سوّم‏سرور و شادى محتاجست به امنیّت و گر نه سرور نمیباشد چهارم قرابت و خویشى محتاجست بصداقت و گر نه قرابت نمى‏باشد پنجم شرف محتاجست بتواضع و فروتنى ششم نجدة و بزرگوارى محتاجست بغنا و بی نیازى

     لقمان حکیم

    نزهة النواظر ،ترجمه معدن الجواهر، ص: 75

     

    اعتلای عدالت درسایه اسلام

      عدالت از مسائلی است که به وسیله اسلام حیات و زندگی را از سرگرفت. این طور نبود که اسلام صرفاً تعلیمات جدیدی در این باب آورده باشد یا فقط به عدالت توصیه کند یا به اجرای آن قناعت کند، بلکه ارزش آن را بالا برد و اندیشه انسانها در مورد آن را متحول ساخت.

    استاد مطهری

    سیری در نهج البلاغه، ص 108

     

     



  • کلمات کلیدی :
  • » موسی مباشری
    »» نظرات دیگران ( نظر)

     

     



    عبودیت و ترک معصیت

     

        اگر این راه [عبودیّت و ترک معصیت] تا آخر مشکل بود، و به سهولت و رغبت، منتهی نمی شد، مورد تکلیف و ترغیب و تشویق از خالق قادر مهربان نمی شد!

    آیه الله بهجت

    به سوی محبوب:35

    شناخت بیماری خود

      خود را مریض نمی دانیم، وگرنه علاج آسان است.

    آیه الله بهجت

    در محضر بهجت: 333/1

    کمال حیا

     بعضی به حدی باحیا هستند که با هم? ناداری و بیچارگی، حاضر نیستند نیاز خود را اظهار کنند! آیا نباید همسایه ها و همکارها به این گونه افراد رسیدگی کنند؟!

    آیه الله بهجت

    در محضر بهجت:2/20

    گوهر ذات

     انسان اگر گوهر ذات خود را بشناسد، هم در علوم به بسیاری از معارف دسترسی پیدا می کند و هم در اخلاق.

    آیه الله جوادی آملی

    درس اخلاق آیه الله جوادی آملی. هفت فروردین 93

    انتخاب مجلس درست

     فرزندم مجالس و محافل را بیازما و نیک بنگر اگر جماعتى را دیدى که به یاد خداوند عزّ و جلّ هستند با ایشان بنشین زیرا اگر عالم باشى این مجلس علم تو را زیاد مى‏کند و اگر جاهل باشى، تو را عالم مى‏گرداند و شاید خداوند رحمتش راشامل ایشان کند و تو را نیز مشمول آن قرار دهد و اگر گروهى را دیدى که از یاد خدا غافل و بى‏خبرند با ایشان مجالست مکن زیرا اگر عالم باشى، علم تو نفعى به تو نمى‏رساند و اگر جاهل باشى این مجلس جهل تو را زیادتر مى‏کند و شاید عقوبت حق تعالى به ایشان رسیده و تو را نیز فرا گیرد.

    لقمان حکیم

    علل الشرائع ، ج‏2، ص، 277

    پیشرفت علم 

    بشر امروزی از نظر علمی و فکری پا به جایی نهاده که آهنگ سفر افلاک کرده و سقراطها و افلاطونها باید افتخار شاگردی اش را بپذیرند اما از نظر روح و خوی و منش ، یک « زنگی مست تیغ بران به دست » بیش نیست .

    استاد مطهری

     سیری در سیره نبوی /ص 14

    تاثیر پذیری زبان فارسی ازقرآن و حدیث

     شعر فارسی و نثر فارسی در طول دوازده قرن، از مضامین قرآن و حدیث به شدت متأثر بوده است اغلب مضامین عالی عرفانی و موعظه ای فارسی ، تحت تأثیر قرآن و سنت راه تعالی را طی کرده است.

    استاد مطهری

    مجموعه آثار ، ج 14 / ص 581

    ذکر صلوات با وعجل فرجهم

    هرکس بعداز صلوات بر محمد و آل محمد, وعجل فرجهم را اضافه نماید,من اورابا کتاب الغدیر خوددر ثوابش شریک می کنم.   

    علامه امینی

    گنجینه ی معارف , ,ص590

    راه رسیدن به امام زمان عج

     از حضرت علامه طباطبایی سوال کردند ؛ راه رسیدن به آقا امام زمان(عج)چیست؟ فرمودند: امام زمان(عج) فرموده است؛شماخوب باشید ماخودمان شما را پیدا می کنیم.

    علامه طباطبائی

    مجله ی راه راستان,شماره 25, مهرماه87,ص26

     

    تشرف به حضور امام زمان عج

    از شیخ بهلول پرسیدندکه چه وقت می شودبه حضور آقا امام زمان(عج)مشرف شد؟فرمود: باتقوا باشیدوقتی که بین شما و حضرت(عج) سنخیت باشدسپس فرمود: دیدن امام زمان(عج)مهم نیست,مهم این است که او مارا ببیند,خیلی ها علی(ع) را دیدند اما دشمن او شدند.اگر کاری کردیم که نظر آنهارا جلب کنیم آن ارزش دارد.

    شیخ بهائی

    مکتب جبهه,شماره ی 89

     



  • کلمات کلیدی :
  • » موسی مباشری
    »» نظرات دیگران ( نظر)

     

    درمان بیماری روحی

     

    شخصی برای شهید نواب صفوی نوشته بود:بیماری روحی دارم، چه کنم؟او در پاسخ نوشت:گل درخت «سخاوت» و مغز حبّه «صبر» و برگ «فروتنی» را به ظرف «یقین» بریز و با وزنه «حلم» آنها را بکوب و با هم مخلوط کن و سپس آن ها را با آب «خوف» از خدای متعال، خمیر نما و با جوهر «امید» رنگ بزن و در دیگ «عدالت» بجوشان. بعد از آن، در جام «رضا و توکل» صاف کن و داروی «امانت و صداقت» بدان مخلوط نما و از شِکر «دوستی» آل محمد (ص) و شیعیان ایشان به مقدار کافی بر آن بریز و چاشنی «تقوا و پرهیزکاری» بر آن اضافه کن و هر روز با «ذکر» خدا در پیاله «توبه» قدری بنوش تا بهبودی حاصل شود .

     

    نواب صفوی

    ماهنامه شجره طیب شماره 21



  • کلمات کلیدی :
  • » موسی مباشری
    »» نظرات دیگران ( نظر)

     

    قرآن عصاره حقایق عالم

     

    قرآن کریم که عصاره حقائق بی کران جهان هستی است بر انسان کاملی که مخاطب به الم نشرح لک صدرک است به طور نزول دفعی و یکبارگی نازل شده است.

    حسن زاده آملی

    هزار و سیصد نکته از قرآن،ص13



  • کلمات کلیدی :
  • » موسی مباشری
    »» نظرات دیگران ( نظر)

     

    تجربه

     

    فرزند عزیزم می گویند

    مرد خردمند هنر پیشه را    عمر دو بایست در این روزگار

    تا به یکی تجربه آموختن     با دگر تجربه بردن به کار

    ولی بعضی افراد آن چنان زیرک و با هوش اند که گویی دوبار به دنیا آمده اند و این بار دوم است و بعضی افراد چنانند که با چند بار به دنیا آمدن هم تجربه نمی آموزند و من امیدوارم و از خداوند متعال مسئلت دارم که تو و سایر فرزندانم از گروه اول باشیم

     

     

    استاد مطهری

    نشریه طوبی اردیبهشت 86شماره 17



  • کلمات کلیدی :
  • » موسی مباشری
    »» نظرات دیگران ( نظر)

     

    زیاده خواهی

     

    زیاده‏خواهى انسان در دنیا کاستى و ضرر اوست و هرچه سود کند غیر از نیکى و خوبى، ضررى بس بزرگ است و هر بخت و اقبال بلندى که همیشگى نباشد در واقع معنایى جز نیستى ندارد

     

    شیخ ابوالفتح بستی

    کشکول شیخ بهائی ج1ص450



  • کلمات کلیدی :
  • » موسی مباشری
    »» نظرات دیگران ( نظر)
       1   2   3      >

    لیست کل یادداشت های سایت
    17 توصیه امام خامنه ای حفظه الله برای امر به معروف و نهی از منکر
    اقتصاد مقاومتی
    پیام قرآنی 1
    اطلاعیه ستاد توزیع عادلانه یارانهها
    نماز شب و روزجمعه
    یاس از مردم
    پیام هفته بسیج
    8 آبان؛سالروز شهادت حسین فهمیده
    وحدت
    عمامه عاریتی؟!.
    آئین تکریم
    پنجاه خصلت از خصوصیات اخلاقی پیامبر اکرم (ص)
    عیب مرا به من بگو
    حسد
    از امریکا و انگلیس واکسن نخرید
    [همه عناوین(484)][عناوین آرشیوشده]

     RSS 
     Atom 

    بازدیدهای امروز: 6  بازدید
    بازدیدهای دیروز: 29  بازدید
    مجموع بازدیدها: 469331  بازدید [ صفحه اصلی ]
    [ وضعیت من در یاهو ]
    [ پست الکترونیک ]
    [ مرکز ]
    [ درباره من ]

    » پیوندهای روزانه «
    » ===== دسته بندی یادداشت ها «
    » آرشیو یادداشت ها «
    حدیث

    سیب تم

    » اشتراک در خبرنامه «
     

    دیکشنری آنلاین

    دیکشنری آنلاین


    استخاره آنلاین با قرآن کریم
    

    سفارش تبلیغ
    صبا ویژن

    قالب میهن بلاگ