سفارش تبلیغ
صبا ویژن
(شنبه 103 اردیبهشت 8 ساعت 3:12 عصر )
دوستت، برادر تنی توست، حال آن که هر برادرِ تنی تو، دوستت نیست . [امام علی علیه السلام]

پایگاه اطلاع رسانی مباشری

Powerd by: Parsiblog ® team. ©2006

بهداشت دهان و دندان برای کودکان

بهترین راه برای پیشگیری از ابتلای کودک به پوسیدگی یا التهاب لثه، این است که از همان ابتدا، بهداشت دهان کودک تامین شود. در حقیقت این برنامه بهداشتی می‌بایست از همان دوران نوزادی شروع شده و در سرتاسر زندگی تداوم داشته باشد.
• نکاتی که می‌بایست در مورد سلامت دهان و دندان کودک خود بدانید:
• قبل از اینکه دندان کودک شما در دهان ظاهر شود، بعد از هر وعده شیردادن و تغذیه کودک با استفاده از یک پارچه نرم و تمیز و یا گاز تمیز آغشته به آب، لثه‌ها و گونه را تمیز نمایید تا بافت‌های لثه‌ای تحریک شده و نیز مواد غذایی از روی آنها پاک شوند.
• مسواک زدن باید به صورت یک برنامه ثابت و همیشگی انجام شود. حتی‌الامکان سعی کنید بر روی مسواک خمیر دندان نمالید چون بچه‌های کوچک بیشتر تمایل دارند که خمیر دندان را ببلعند و خوردن خمیر دندانی که دارای مقادیر زیادی فلوراید است می‌تواند موجب ایجاد لکه‌هایی دائمی بر روی دندان‌های دائمی گردد که به آن فلوروزیس دندانی می‌گویند. همچنین مسواک کودک باید کوچک و نرم باشد.
• جهت مسواک زدن دندان‌های کودک، پشت سر او بایستید و سر او را کمی به سمت خود خم کنید تا بر روی بدن شما تکیه کند. در زمانی که دندانهای کودک خود را مسواک یا نخ می‌کشید یک آیینه در دست او قرار دهید تا کودک بتواند آنچه شما انجام می‌دهید را ببیند.
• حتماً که یکی از نوبت های مسواک زدن ، قبل از خواب باشد چراکه در طول شب وجود باکتری ها و مواد قندی، به دندان آسیب بیشتری می‌رسانند. در زمان بیداری، بزاق دهان با عمل شستشو دهندگی خود به تمیز کردن دندان‌ها کمک می‌کند اما در طول خواب، بزاق کمتری ترشح می‌شود. به همین دلیل مسواک‌زدن قبل از خواب بسیار حائز اهمیت است.
• خردسالان توانایی لازم را جهت مسواک زدن صحیح ندارند. در سن 2 یا 3 سالگی شما می‌‌‌توانید به کودک خود روش صحیح مسواک زدن را بیاموزید ولی بخاطر داشته باشید که نحوه مسواک زدن را تا سن 8 تا10 سالگی نظارت و کنترل نمایید تا مطمئن شوید که او به درستی مسواک زده است، این روند را تا زمانی ادامه دهید که کودک توانایی انجام این کار را به تنهایی پیدا کند.
• جهت معاینه مرتب دهان کودک، از همان جشن تولد یک سالگی او، یک برنامه ریزی منظم داشته باشید. این برنامه‌ریزی و کنترل بهداشت دهان کودک توسط یک دندانپزشک برای بررسی و کنترل وجود هر نوع پوسیدگی دندانهای شیری و نیز کنترل رویش دندانی بوده و همچنین تجربه‌ای مثبت را فراهم می‌سازد تا ملاقات‌های آینده با سهولت هرچه بیشتر انجام شود.
• به کودک خود اجازه دهید و او را تشویق نمایید تا هر نوع ترسی را که درباره ملاقات‌های دندانپزشکی دارد به راحتی بیان نماید ولی به خاطر داشته باشید که کلمات "درد" یا "آمپول" را بیاد او نیاورید. گفتن این جمله که انجام اعمال دندان پزشکی آسیبی نمی‌رساند امکان درد را در ذهن کودک القاء می‌کند.
• از دندانپزشک خود درباره کاربرد فیشور سیلانت جهت محافظت سطح جونده دندانهای کودک خود سوال نمایید و نیز از پوسیدگی دندان ناشی از شیشه شیر که در آن دندانها برای مدت طولانی در معرض مایعات حاوی قند قرار می‌گیرند آگاهی کسب نمایید.
تهیه و تنظیم : دکتر شکوفه شهرابی ، دندانپزشک



  • کلمات کلیدی :
  • » موسی مباشری
    »» نظرات دیگران ( نظر)

    آشنایی با ساختمان دندان

    رشد دندانهای انسان دارای 3 مرحله می‏باشد.
    1. مرحله دندانهای شیری که از سن 8-6 ماهگی تا 24 ماهگی در دهان می‏رویند و تعدادشان 20 عدد است به این دندانها، دندانهای موقت نیز می‏گویند.
    2. مرحله دندانهای دائمی که زمان رویش آنها بین 6 تا 21 سالگی است و تعدادشان 32 عدد است.
    3. مرحله واسط که بین 6 تا 12 سالگی و در آن تعدادی از دندانهای شیری و تعدادی از دندانهای دائمی وجود دارد.
    طبقه بندی شکل دندانها
    انسان دارای بیش از یک نوع دندان است و در هر نیم فک هشت دندان دارد که خود به 4 نوع تقسیم می‏شوند:
    الف) دندانهای پیش: که تعدادشان 2 عدد بوده و درست در مجاور خط وسط قرار دارند. وظیفه این دندانها اساساً بریدن و قطع کردن است.
    ب) دندانهای نیش : سومین دندان از خط وسط که وظیفه اساسی آن بریدن، پاره کردن، سوراخ کردن و نگاهداشتن مواد غذایی است.
    ج) دندانهای کرسی کوچک: چهارمین و پنجمین دندان از خط وسط را پرمولر اول و دوم می‏گویند وظیفه اصلی آنها بریدن، جویدن و نگاهداشتن است.
    د) دندانهای کرسی بزرگ یا مولرها : ششمین، هفتمین و هشتمین دندان از خط وسط را مولر گویند که وظیفه آنها جویدن و سائیدن غذا است.
    ? اجزای تشکیل دهنده دندان :
    به طور کلی هر دندان از 2 قسمت تاج و ریشه تشکیل شده است که هر کدام از آنها دارای ساختمان چند لایه‏ای با این شرح می‏باشند:
    الف) مینا : نسج بسیار سخت و آهکی شده‏ای است که سطح خارجی تاج دندان را تشکیل می‏دهد.
    ب) عاج: عاج نسج سختی است که حجم عمده و اصلی هر دندان را تشکیل می‏دهد و در داخل خود حفره پالپ یا مغز دندان را محصور می‏سازد. در حقیقت روی نسج عاج، قسمت تاج بوسیله مینا و قسمت ریشه با سمان پوشیده می‏شود.
    ج) پالپ یا مغز دندان: منبع نرمی است که حفره داخل دندان را پر می‏کند و شامل عروق و اعصاب است.
    ریشه دندان‏ها در داخل استخوان فک قرار دارد و لثه نسج فیبروزه‏ای است که سطح خارجی این حفرات استخوانی را تا ناحیه طوق دندانها می‏پوشاند.
     روشها و وسایل تمیز کننده دندان
    مسواک یکی از وسایل تمیز کننده دندانها و پلاک دندانی است اما باید بدانید که مسواک به تنهایی نمی‏تواند کلیه سطوح دندانی را تمیز نماید. لذا برای تمیز کردن سطوح بین دندانی و حفظ سلامت بافت‏های بین دندانی از وسایل دیگری باید استفاده نمود. رعایت بهداشت لثه‏ها و تمیز کردن سطوح بین دندانها از اهمیت بسیاری برخوردار است. زیرا بیماریهای لثه و پریودنتال و نیز اغلب پوسیدگی‏های دندانی از همین سطوح شروع می‏شوند. بهترین و معمولترین وسیله جهت تمیز کردن سطوح بین دندانی، نخ دندان می‏باشد البته وسایل تمیز کننده مطلوب و مناسب جهت سطوح بین دندانی می‏بایست براساس هر بیمار انتخاب شود زیرا انتخاب آن بستگی به شکل و فاصله نواحی بین دندانی دارد.
    در افرادی که دارای لثه‏های سالم هستند و یا در مواردی که التهاب لثه یا بیماریهای پریودنتال به صورت خفیف وجود دارد و یا در افرادی که دندانهایشان بصورت متراکم و روی هم دیگر قرار گرفته، جهت تمیز کردن نواحی بین دندانها نخ دندان توصیه می‏شود. اما بیمارانی که قبلاً تحت جراحی لثه قرار گرفته اند و سطح ریشه دندان در ناحیه طوق لخت شده است و یا افرادی که دارای بریج‏های دندانی یا پلاکهای پروتز پارسیل هستند، جهت تأمین بهداشت دهان ودندان، نیاز به وسایل کمکی مخصوصی دارند. این وسایل شامل انواع برسهای بین دندانی، برسهای حاشیه‏ای، تحریک کننده‏های پلاستیکی لثه، نخ دندانهای ضخیم‏تر و نیز وسیله نگاهدارنده نخ دندان می‏باشد.
    مثلاً اگر بین دندانها فاصله باشد یا در فردی که قبلاً تحت جراحی لثه قرار گرفته است، برای برداشتن پلاک بین دندانی می‏توان از برسهای بین دندانی و یا خلال دندان استفاده نمود. همچنین سطح ریشه دندانها را که بصورت باز و لخت باشند، می‏توان با برسهای حاشیه‏ای تمیز نمود.
     مسواک‏های الکتریکی یا برقی:
    مطالعات نشان داده‏اند که مسواک‏های دستی و برقی در برداشتن پلاک میکروبی مشابه یکدیگر عمل می‏کنند، البته مسواک برقی جهت افرادی که عقب افتاده ذهنی هستند و یا معلولیت جسمی دارند، توصیه می‏شود.
     شستشوی دهنده‏های دهانی
    شستشو دهنده‏های دهانی، به تنهایی پلاک میکروبی را بر نمی‏دارند لذا هیچ گاه نمی‏توانند جایگزین ابزارهای مکانیکی همچون مسواک یا وسایل تمیز کننده سطوح بین دندانی شوند، البته می‏توان دهانشویه کلرهگزیدین با غلظت کم را به مایع این وسایل اضافه کرد تا موجب ضدعفونی کردن محیط دهان شود.
    تهیه و تنظیم : دکتر شکوفه شهرابی، دندانپزشک ، متخصص پاتولوژی دهان و فک و صورت



  • کلمات کلیدی :
  • » موسی مباشری
    »» نظرات دیگران ( نظر)
    <      1   2   3      

    لیست کل یادداشت های سایت
    17 توصیه امام خامنه ای حفظه الله برای امر به معروف و نهی از منکر
    اقتصاد مقاومتی
    پیام قرآنی 1
    اطلاعیه ستاد توزیع عادلانه یارانهها
    نماز شب و روزجمعه
    یاس از مردم
    پیام هفته بسیج
    8 آبان؛سالروز شهادت حسین فهمیده
    وحدت
    عمامه عاریتی؟!.
    آئین تکریم
    پنجاه خصلت از خصوصیات اخلاقی پیامبر اکرم (ص)
    عیب مرا به من بگو
    حسد
    از امریکا و انگلیس واکسن نخرید
    [همه عناوین(484)][عناوین آرشیوشده]

     RSS 
     Atom 

    بازدیدهای امروز: 54  بازدید
    بازدیدهای دیروز: 37  بازدید
    مجموع بازدیدها: 469448  بازدید [ صفحه اصلی ]
    [ وضعیت من در یاهو ]
    [ پست الکترونیک ]
    [ مرکز ]
    [ درباره من ]

    » پیوندهای روزانه «
    » ===== دسته بندی یادداشت ها «
    » آرشیو یادداشت ها «
    حدیث

    سیب تم

    » اشتراک در خبرنامه «
     

    دیکشنری آنلاین

    دیکشنری آنلاین


    استخاره آنلاین با قرآن کریم
    

    سفارش تبلیغ
    صبا ویژن

    قالب میهن بلاگ